Alla inlägg den 29 september 2012

Av Agnes - 29 september 2012 21:46

Sjuukt coolt!

Jag skriver det här från min mobil! Min helt nya mobil som jag redan är helt kär i! Den var så värd helvetescykelturen jag var tvungen att genomlida för att få tag i den... Orkar inte ens skriva om det - kort sagt kan vi säga att en resa som skulle ta ungefär en halvtimme istället blev ett antal timmar fulla av svordomar, vattenpölar, förlorat hopp och en hel hög av "nu jävlar!!"...

.Menmen det löste sig tillslut och nu är jag hemma och har precis ätit värsta middagen - ugnsbakade rotfrukter, stekt kyckling och bearneisesås! Mumsmumsmums (där ser du pappa, jag äter lite riktig mat också!

Såå, nu ska jag krypa ner i sängen tillsammans med min godispåse (mums igen!) och kolla på någon mysig film... :-)

Godnatt!

Ida
Av Agnes - 29 september 2012 19:25

Bra att jag skriver ett inlägg och sen glömmer lägga upp det.... Det här är ifrån imorse alla fall...! Kanske eventuellt kommer en inlägg till lite senare ikväll - jag har spännande saker att berätta om ^^




Oj vad dålig jag har varit på att blogga nu på senaste tiden..! Dock har jag en ganska bra anledning faktiskt.


Jag har nämligen varit bortrest på exkursion i tre dagar med klassen. Vi åkte i tisdags morse och kom hem torsdag eftermiddag. I tisdags var vi på ett ställe som heter Nothamn i Väddö (Kusten vid Stockholm någonstans… tror jag). Där fick vi vandra runt på klippor och kolla på stenar och bergarter tillsammans med två geologer. Vi var nog en ganska rolig syn – runt 30 halvvuxna människor som klampar/klättrar/halkar runt på klippor och ooar och ojar sig över massa stenar – men det var riktigt intressant faktiskt!


Jag lärde mig att stora delar av berget (där vi var) bestod av marmor, vilket är metamorferad (eller nåt) kalksten. I den fanns det som gångar av diabas (vulkanisk sten). Vi såg också hegmatit, glimmer, små röda granater och stora block av vulkaniska aska (coolt!). Geologen som var med förklarade att dessa askblock hade skapats av enormt stora vulkanutbrott som, idag, i princip skulle ödelägga hela mänskligheten!


Efter det åkte vi till stället vi skulle ”bo” på – en hög baracker som fick mig att längta tillbaka till Flogsta (??!). Jag och en kompis hade dock turen att kunna sno en hel barack för oss själva! När alla gick till den ena, större tjejbaracken så smet vi in själva i den lite mindre. Det resulterade i att vi fick en hel barack, med två duschar, tre toaletter, två kök och vardagsrum med tv helt för oss själva – mycket nice!


Dagen efter var det dags för ett studiebesök på det lokala pappersbruket (Holmen paper i Hallstavik). Man kan ju säga att det var riktigt intressant! Givande, roligt och inspirerande…. Men det vore lite lögn... Helt ärligt så var det ganska tråkigt. Vi fick först sitta och lyssna hela förmiddagen på massa prat (snark) och sen var det dags för rundvisning där vi fick gå runt som riktiga små muppar. Reflexvästar, skyddsglasögon, kommunikationsgrejs i öronen och en stor blå skyddshjälm – riktigt gulligt var det. Lukten var ju inte den härligaste heller.


Men men vi fick gratis lunch alla fall! Sen på kvällen blev vi bjudna på middag (av Conny, vår kursansvarige) på folkets hus i Hallstavik. Riktigt mysigt var det. Sen när vi kom tillbaka blev det lite baracksfest! Jag fick bland annat lära mig hur man spelar 21!


Sista dagen, när vi hade packat ihop allt (och jag hittat en enorm spindel under min väska!) så var det dags att åka till sista destinationen – en gruva i Dannemora.  Mycket prat under förmiddagen vilket var lite segt men sen under eftermiddagen fick vi gå på rundvandring i gruvområdet, vilket var kul! Jag glömde tyvärr ta med kameran. Sen fick vi också kolla i ett mineralmuséum – vår guide berättade stolt att, förutom diamant, hade de alla mineraler som finns. Sen var det hemfärd – det var en hög väääldigt trötta W:are som klev på bussarna!


Som tur var så var det en väldigt lugn dag igår – det enda jag hade var en matteföreläsning mellan 10-12. Spenderade eftermiddagen sen med en kompis – lunchade på stan och sen blev det lite filmmys. Dock tror jag att jag lyckades förstöra min axel litergrann. Jag vred till den på något konstigt sätt så jag tror att den halvt hoppade ur led – som tur var hoppade den tillbaka direkt, men jäklar vad rädd jag blev! Nu känns den ganska stel och öm…


Planen för idag är inte så mycket. Jag ska ner på stan om en liten stund tänkte jag, fixa lite grejer och så… Annars ska jag ha en väldigt lugn helg. Väldigt många av de jag umgås med har åkt hem i helgen. Känns lite skönt faktiskt, då behöver man inte känna att man måste umgås med någon utan man kan ta en lugn och skön själv-helg. Ska dock försöka plugga lite. Har en uppsats att skriva (om besöket i Dannemora) och så måste jag börja plugga på miljö och vatten kursen… 

Presentation

Författare

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8 9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen


Skapa flashcards