Alla inlägg den 15 september 2014

Av Agnes - 15 september 2014 22:43

Jag har en mobil igen! Ingen ny dock utan jag har fått låna Jockes gamla mobil tills jag kan köpa en ny. Det är sjukt vad handikappad man känner sig av att vara utan mobil, även om det bara är för några dagar. Bara det att ta sig upp på morgonen är jäkligt svårt utan en mobil som väckarklocka... 


I helgen har jag som sagt haft besök av Sara. Då hon var nyopererad har vi mestadels tagit det lugnt, med bland annat lite filmmys och hemkörnings-pizza! Lördagen spenderades dock till stor del på kulturnatten! Vi vandrade runt och kollade på det vi sprang på, vilket bland annats innefattade linedance, frälsningsarméns blåsorkester, magdans, vanlig dans, diverse olika band, historisk fäktning och en riktigt rosa solnedgång sedd från taket på stationsgallerian. Sen var vi även på stumfilmsbio (lika bra som alltid!) och åt kinesisk buffé innan kvällen avslutades med dans! Allt som allt var det en riktigt härlig dag och en mysig helg överlag!


Ikväll har jag varit iväg och fäktats lite, ätit ägg tillagade i mikron och lagat lite ugnspannkaka som jag ska ha med som matsäck till imorgon. För då ni, då ska jag vara ute i skogen hela dagen och gräva en grop. Så nu måste jag sova

Godnatt! 

Av Agnes - 15 september 2014 08:25

Lovade att jag skulle skriva ett inlägg innan helgen och nu är det redan måndag, tiden går så otroligt fort ibland! Kan inte påstå att jag haft fullt upp och därför inte hunit skriva utan jag eränner att jag är lat och skjutit upp det (och nu sitter jag i skolan och försöker skjuta upp att börja med pluggandet)... Passar även på att varna om att det här kan bli ett långt inlägg. Jag har några veckor att sammanfatta vilket nog inte kommer bli så lätt.


Jag kom upp till Luleå för drgt en månad sen på grund av läkarbesök och att jag ville hinna ut till skärgården innan båtarna slutade gå för säsongen. Läkarbesöket tog max tio minuter och gav egentligen ingenting och dagen vi skulle ut i skärgården blåste det för mycket för att de skulle kunna garantera att båtarna skulle gå tillbaka på kvällen. Tillbaka-i-Luleå startade alltså inte på bästa sätt. Dessutom hade jag stora problem med vatten, tydligen var det en vattenläcka i mitt hus vilket gjorde att jag fick klara mig en dag utan vatten och ytterligare en dag med endast varmvatten. Tur att Sofia bor så pass nära att jag kunde hämta vatten där och passa på att låna hennes dusch.


Vi fick ersätta skärgårdsbesök med musikens makt, en gratisfestival strax utanför centrum där bl.a Anna Ternheim spelade. Ljudet var värdelöst, och då försöker jag ändå säga det på ett snällt sätt, vissa ljud skar iväg och ibland ville man bara hålla för öronen. Trots det gjorde Anna Ternheim en bra konsert enligt mig, lite konstigt att se henne helt själv på en liten scen men hon klarade av det. Bästa låten gjorde hon helt utan ackompanjemang "Let it rain". Helt klart den snyggaste backdroppen (bakgrund) jag sett på en konsert, scenen var genomskinlig så den bestod av utsikten ut över vattnet. Vi såg en till konsert som var okej och började kolla på en tredje men gav upp ganska snabbt och cyklade hem.

 

Ungefär här någon gång påbörjade de arbetet med att rädda vattenskadan i mitt hus. Från den 20/8 har de bankat och rivit och jag vet inte vad i princip varje vardag från halv åtta-tiden. Jag har varit ganska irriterad på byggarbetarna ibland... De ska börja åtta på morgonen enligt den information vi fått men börjar oftast betydligt tidiagre, vilket gör att jag vid två tillfällen vaknat av att någon stått och sågat precis utanför min dörr, inte trevligaste sättet att vakna på. Jag har hört dem arbeta men alltid när jag gått förbi sitter de i allrummet och fikar så jag är som sagt lite tveksam. Nu har det snart gått en månad och vi har fortfarande inget golv i korridoren men förhppningsvis är det väl klara snart.

   


Helgen efter var jag ute på STUK för första gången på evigheter. Det var ett coverband som körde gyllene tider-låtar, Alcotider eller nåt sånt tror jag de kallade sig. De har tidigare hållt sig till lite mer rockiga covers så det var en upplevelse att se dem i blonda peruker och färgglada kavajer. Även om jag inte är ett fan av gyllene tider så var det en helt okej kväll, de flesta kände igen låtarna och sjöng med så det blev en bra stämning. På vissa låtar hörde man definitivt mer av publiken än bandet. Det bästa med kvällen var dock att jag lyckades så bra med att beställa i baren, jag är fortfarande ganska stolt över det. I vanliga fall brukar jag få vänta i evigheter men just den här  kvällen hade jag tur (plus att det var mindre folk i kö vilket kan ha haft en viss påverkan).


Kvällen hade sitt pris och nu i efterhand kan jag säga att det inte riktigt var värt det, drygt en veckans nollesjuka är inte ett rimligt pris enligt mig. Jag började känna av symptomen tisdagen efter och exakt en vecka senare kunde jag kalla mig någorlunda frisk igen. Jag och Irmeli hoppade in på STUK och bakade en dag så nu har jag bidragit lite till café även den här hösten, känner att det kan räcka.


Nu börjar vi närma oss slutet! Om någon orkat läsa så här långt. Vi har kommit fram till förra helgen som jag spenderade i Skellefteå. Eller, först var det internationell matmarknad i Luleå så jag, Irmeli och Sofia var där och åt lunch. Sen åkte jag till Skellefteå på lördagen och träffade Emils rumskompis katt för första gången. Ett konstaterande efter helgen, jag är ingen kattmänniska. Den där katten brukar vara lugn i vanliga fall och är tydligen väldigt svår att få på lekhumör, inte när jag var där. Jag har en tendens att glömma att det finns ett djur i närheten vilket gör att jag blir ganska rädd när något plötsligt rör sig och jag inte är beredd på det. Tillexempel när en katt fått sån på mitt halsband och kommer rusande för att attackera. Att det dessutom var en kelig katt som följde efter överallt och hoppde upp i knät när den fick chansen gjorde inte saken bättre. När Emil skulle iväg på ett möte tyckte han att jag kunde stanna kvar ensam med katten, något jag inte riktigt höll med om. Jag är inte bekväm med att lyfta katter eller knuffa på dem så jag tog en långpromenad i Skellefteå istället.  Det råkade bli en nästan tre timmar lång promenad ettersom jag hittade en vädigt fin väg, tyvämistolkade jag och min kamera varandra så det blev inte mycket bilder.

    


På söndagen lånade Emil en bil och så åkte vi till Bjuröklubb, ett ställe vid kusten mellan Umeå och Skellefteå som jag velat åka till ett tag nu. Det var en jättefin dag och kul att komma iväg och göra något. Fyren var inte riktigt som jag hade tänkt mig, den låg på en hög klippa mer eller mindre i skogen, alltså inte riktigt så kustigt som jag trodde. Däremot väldigt fin utsikt med vatten åt nästan alla håll. Vi tog även en vandring över sillhällarna och kollade på lite lämningar efter säljakt som fanns lite överallt. Mina bilder är inte de bästa men det var fint med alla klippor och konstiga stensorter. Vi hittade även en sjöjungfru innan vi var tvungna att vända för att hinna tillbaka till sushimiddag med några kompisar till Emil.

     


Nu i helgen har jag satsat på träning, jag Sofia och Pelo försökte oss på lite svampplockning (resultat: olika varianter av soppar och lingon) och så kollade vi på draktränaren 2. Var även iväg och röstade och blev lite besviken över resultatet. Nu är det dags att ta tag i pluggandet för idag, blir tidig avslutning för att hinna med ett spinningpass med rocktema.


Presentation

Författare

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards