Direktlänk till inlägg 26 september 2014

Flera gropar!!

Av Agnes - 26 september 2014 13:12

Jag tänkte överlämna på Moa att skriva om de senaste dagarna med överraskningar och födelsedagsfirande och grejer (som ni säkert har hört det mesta om nu). Jag kan dock säga att jag hade jäkligt roligt och att Moas min när vi ringde på hennes dörr tisdag morgon var helt oslagbar!


Igår var jag ute i skogen igen! Hela dagen. Och grävde gropar. Och plaskade i vatten. Och klappade en katt. Och en hund. Och en häst. Jag till och med kramade hästen. Trots att jag tycker att hästar är läskiga varelser som bits! Men dom här var pyttesmå och jättetjocka med massa lurvigt hår så jag kunde inte låta bli. 


Vi började dagen med en, då vår lärare tydligen inte är någon hejare på att köra bil, ganska skräckfylld resa i en minibuss för att komma till ett ställe som hette Gullsmyra där vi skulle spendera hela dagen. När bussen stannade (och vi mer eller mindre tackade högre makter för att vi kommit fram hela och "rena") befann vi oss på en mycket pittoresk och lantligt liten gård. Vi möttes direkt av en hund och en katt och vi var omringade av hagar innehållande massa små mini-hästar. Vi blev indelade i grupper för att sedan gå runt på olika stationer och utföra olika experiment/undersökningar. Vi i min grupp spenderade förmiddagen med att undersöka vattenföringen i en bäck, dels genom profilering och mätning av olika medelhastigheter i bäcken (vadarstövlar krävdes!) och dels genom spårämnesförsök där vi hällde i saltvatten och grejer i bäcken. Eftermiddagen spenderades sedan i skogen. Där fick vi gräva lite gropar (yei), och kolla på lite gropar och kleta med jord och undersöka grundvattenstånd på olika platser. Som en del av detta skulle vi gå omkring i skogen och leta efter små plaströr som var nerstuckna i marken, vissa stack inte upp mer än ett par centimeter - snacka om att leta efter nålar i en höstack! Allt som allt var det en väldigt mysig dag, främst såklart på grund av all djurkärlek men jag kan nog ha lärt mig ett och annat också!


Jag tog inte så mycket bilder under dagen, då jag inte har någon egen mobil än, men några blev det i alla fall!

       Okej det är mest bilder på djur.....

  Men vi jobbade faktiskt lite också!


Här kommer förresten en liten teaser inför imorgon! Det blev tyvärr inga axelvaddar mormor, men med tillräckligt fluffigt hår så kanske det inte syns! 

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Agnes - 24 juni 2022 07:58

Vi kör en liten sammanfattning av våren med lite bilduppdateringar! Och vi börjar med påsk. Vi var ett litet gäng som stannade i Luleå under påsken och självklart var vi tvungna att ha tårta. Jag och Alex fixade pynt, av någon anledning var folk lite...

Av Agnes - 12 april 2022 20:14


Kände att det var dags för ett inlägg igen. Veckorna rullar på och jag har redan hunnit ha två veckors praktik. Jag ska vara 8 veckor på Lumire. Än så länge är det mycket information men väldigt intressant. Jag har ju precis läst VA-kurs och nu kan m...

Av Agnes - 24 januari 2022 09:51


Han vet att han egentligen inte får vara på bordet men ibland har jag inte hjärta att slänga ner honom... Och heller att ha sover där än att han ligger och biter mina tår när jag ska plugga! ...

Av Agnes - 22 januari 2022 22:31

Då är man ett år äldre!! Alex väckte mig halvt kl 00.01 för att spela Taylor Swift "22" så att jag skulle bli påmind om hur gammal jag blir. Resten av dagen har varit väldigt lugn, har myst och öppnat paket. Och självklart bakat! Jag va ju tvungen at...

Av Agnes - 22 november 2021 21:37


Efter en lång resa har han äntligen kommit hem till Luleå, lilla chip. (Döpt efter tekoppen i "skönheten och odjuret") Han är ganska klumpig och han en spännande vana att skrika när han går på lådan men han är söt så det kompenseras för allt jobbigt ...

Presentation

Författare

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen


Skapa flashcards