Alla inlägg den 26 februari 2010

Av Agnes - 26 februari 2010 15:45

Jag måste ha världens otur när det gäller matten för tillfället eller så är det helt enkelt någon som verkligen har något emot mig (nej jag är inte paranoid ;P)


I matte 3 har vi en form av "redovisning" för att samla bonuspoäng till tentan , hoppas alla vet vad det betyder för jag orkar inte förklara det just nu, vilket innebär att några slumpvis utvalda personer får gå fram till tavlan och lösa varsitt tal. Vi har haft tre sådana tillfällen nu och jag har fått gå fram till tavlan varje gång! Statistiskt sett borde inte det vara möjligt... Som den nörd jag är har jag faktiskt räknat på det så tänkte dela med mig av lite siffror bara för att visa hur omöjligt det faktiskt är.


Första tillfället var vi totalt 9personer där som kunde tänka sig att lösa uppgifterna men bara 2personer behövde göra det. 2/9=22%

Andra tillfället var det 16 personer där och 5 uppgifter. 5/16=32%

Tredje tillfället var vi 22 personer och 4 personer fick redovisa. 4/22=18%

Risken för att tvingas gå upp till tavlan vid alla tillfällen är alltså 1,3%

Chansen för att slippa lösa en enda uppgift däremot är hela 44%


Är det konstigt om jag känner mig otursförföljd? Speciellt eftersom jag verkligen inte gillar att stå och prata inför folk, ännu mindre när man inte är helt säker på vad man pratar om eller om man gör rätt. Dessutom har folk en konstig förmåga att alltid påpeka att jag skriver för smått på tavlan vilket jag inte vet vart de fått ifrån =P


Blev ett "lite" udda inlägg, ska försöka att inte prata om riktigt så mycket om matte nästa gång jag skriver... Äh, jag skriver aldrig om något meningsfullt när jag tänker efter så vad spelar det för roll ;P  

Presentation

Författare

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards