Alla inlägg under december 2014

Av Agnes - 12 december 2014 22:55

Nu har ju Ida faktiskt loggat så jag har ingen ursäkt för att inte göra det längre. Jag lovade mamma att lägga upp en bild på förra helgens bakresultat. Vi gjorde inget pepparkakshus i år utan satsade istället på allmänt julbak vilket resulterade i fyllda saffransbullar, lätt torra pepparkaksmuffins, knäck och en totalt misslyckad lingonglasyr (inte på bild).

 


Sen har det helt plötsligt gått en vecka till och det är helg igen, tiden har en förmåga att försvinna ibland. Jag har inte så mycket att berätta om veckan, den har sett ut ungefär som vanligt med träning, plugg osv. Har även haft min första dust med den nya tvättstugan. För att fatta mig kort, vi kommer inte överrens! Orkar ni läsa mer om en tvättstuga kommer det alldeles straxt komma en lång och obegriplig förklaring till varför men jag tänkte avsluta inlägget för er som har lite vettigare saker att göra först.


Under eftermiddagen idag har jag tagit hand om ett uppskrapat knä, det är isgata ute och mina stövlar var nu i efterhand kanske inte mitt smartaste skoval. Till mitt försvar har det antingen regnat eller regn/snöat från och till hela dagen så stövlar kändes som ett bra val för att hålla sig torr, ett sämre val för att hålla sig upprätt. Som tur var klarade jag mig lindrigt undan, lite smågrus, blod och trasiga strumpbyxor har jag lite för bra erfarenhet av. Testade även ett nytt recept på vegetarisk lasagne som blev helt okej, jag har nog glömt att nämna det men de senaste veckorna har jag varit mer eller mindre ofrivilligt vegetarian. Jag jobbar på att bota detta innan jul. Jag har en vecka och mindre än en dag på mig innan jag åker hem så det kan nog funka!


Så, nu kommer vi till tvättstugan... Jag känner hur min puls ökar bara av att skriva det här, jag har inte förlåtit tvättmaskinen än. Vi har som sagt fått en ny, modern och automatiserad, tvättstuga. När jag gick till tvättstugan var jag öppen för att ge den en ärlig chans trots betydligt längre avstånd och mindre tillgänglighet jäfört med när vi hade tvättmaskiner i korridoren. Vi började ha minre meningsskiljaktighet ganska tidigt i vårt möte när jag upptäckte att tvättmaskinen själv ville dosera tvättmedel och sköljmedel. Jag är lite känslig för dofter och vill gärna ha något att säga till om när det gäller hur mina nytvättade kläder ska lukta men det höll inte tvättmaskinen med om. Det är möjligt att starta en maskin med eget tvättmedel som läggs direkt i tvättrumman men sköljmedel får man antingen klara sig utan eller godkänna maskinens val. Jag fick erkänna mig besegrad och insåg också fördelen med att slippa släpa med sig tvättmedel ut till tvättstugan så det var inget allvarligt bråk.


Problemen började när jag skulle tömma den första maskinen och upptäckte (efter mycket tryckande eftersom luckan vägrade öppna sig och ganska många arga ord) att den ena maskinen hade stängt av sig på grund av strömavbrott. Det hade väl inte varit hela världen om det inte var för att maskinen knappt kört tio minuter av programmet innan den stängt av sig och därför hade nästan hela tvättiden kvar. Jag uttryckte ytterligare några arga små ord och startade upp programmet igen bara för att upptäcka att ett nytt strömavbrott inträffat bara några minuter senare. Ungefär nu var jag ganska irriterad på maskinen och ville få tillbaka mina kläder, jag hade ingen lust att spendera resterande tvättid åt att starta upp samma program om och om igen. Jag upptäcke ganska snart att den här så smarta och moderna tvättmaskinen har en funktion som gör att man inte kan öppna luckan efter att tre minuter av programtiden passerat utan hela programmet måste gås igenom. (Det går säkert att göra på något sätt men det finns ingen manual i tvättstugan, bara kort information som var helt värdelös). Jag fick alltså ägna en eftermiddag åt att gå ut till tvättstugan för att starta om en tvättmaskin för att tillslut kunna få ut mina kläder därifrån.


Så, när jag insåg att jag inte kommer kunna använda den tvättmaskinen under mitt pass tänkte jag att jag kunde låna en av de andra maskinerna. Tvättstugan har totalt 6 tvättstationer med två tvättmaskiner på vardera och det var inte en enda person förutom jag som tvättade vid den tiden. Här framkom nästa problem. Det går inte att starta en tvättmaskin om den stationen inte är bokad, återigen denna smarta anläggning. Det GÅR att boka två stationer samtidigt, det går däremot inte att utnyttja två stationer samtidigt för det förstår inte systemet. Så jag fick nöja mig med min enda tvättmaskin och försöka hinna med så mycket jag kunde på mina tre timmar.


Sen kom den sista droppen. Jag ringde för att felanmäla tvättmaskinen och fick efter ett långt samtal, mitt områdeskontor har tydligen inte full koll på att det finns en ny tvättstuga vilket innebar mycket förvirring, reda på att den tvättmaskinen redan var felanmäld för flera dagar sen. Tydligen går det inte att lämna en lapp och varna andra för en tvättslukande monstermaskin.


Nu har jag fått skriva av mig ordentligt, förhoppningsvis kan jag släppa det är och gå vidare nu.

Av Agnes - 8 december 2014 16:17

Sitter och funderar på om  jag ska vattna min blomma... fast då kommer jag säkert dränka den istället.... ååååh den kommer aldrig att överleva :(


Idag har jag varit ute på SLU hela dagen (långt att cykla, kall om benen). Det har varit en  ganska lugn och skön dag. Vi hade bara en föreläsning innan lunch och sen har vi suttit hela eftermiddagen med en dataövning där vi har kollat på lite olika typer av flöden i mark och andra spännande grejer - lite konstigt men ganska bra ändå! Ikväll ska jag åka och fäkta lite! Jag lyckades inte ta mig dit någonting förra veckan så nu är det dags. Sen blir det nog en sväng ner på stan efter träningen för att kolla på musikhjälpen som drar igång här i Uppsala ikväll! 


Imorgon kommer bli en köttig dag... Jag har skola ute på SLU 8-12 där vi ska göra någon jäkla räkneövning (som jag säkert inte kommer fatta ett skrutt av) och sen ska jag åka direkt därifrån till jobb! Ska jobba mellan 12.30-23 ute på Bauhaus med deras inventering. De tar in massa studenter varje år under deras inventeringsdagar så jag tänkte passa på att tjäna lite cash! Men det kommer nog bli drygt... och tråkigt... och kallt (vissa grejer är utomhus).... men men pengarpengarpengar....! Lyckades dra med min kompis Sofie på det också så då kan vi vara miserabla tillsammans! 

Av Agnes - 7 december 2014 19:40

Hej!


Nu var det länge sen jag skrev igen... Det har inte hänt så mycket spännande på senast tiden, jag har mest varit upptagen med skola, tränat och lite sådana grejer. Den här helgen har jag pluggat, både idag och igår. Första tentan är om drygt en vecka så det börjar vara lite hetsigt. Jag har också passat på att julstäda lite och plocka fram lite pynt! 


 

Min gran mådde inte så bra av att ha varit intryckt längst in i min garderob i nästan ett år... Sne och platt var den med efter mycket pillande så fick jag hyfsad fason på den!


 

Jag köpte en blomma igår också! En glittrig julros (kan det bli bättre?!). Nu ska jag bara försöka hålla den levande i två veckor.... Alla tips är välkomna!


 

Så här blev det! Ljuset är lite konstigt på bilden men i verkligheten är det faktiskt riktigt mysigt!  


Presentation

Författare

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen


Skapa flashcards