Alla inlägg under januari 2011

Av Agnes - 31 januari 2011 20:36

Snabb uppdatering innan jag går och lägger mig:

Har varit ganska mycket att göra den senaste veckan och jag har helt glömt bort att blogga. Projektet går långsamt frammåt, med betoning på långsamt. Vi har börjat med CAD och har fått i uppgift att rita av en datasal, mer eller mindre omöjligt när man inte fått tid att lära sig hur programmet fungerar. Jag lyckas hjälpa andra med deras problem men förstår aldrig vad jag själv gör för fel =S

På onsdag är det hållf.-dugga (litet prov där man kan samla bonuspoäng till tentan) så måste hinna plugga det också.


Helgen var lugn. I fredags skulle jag egentligen gått på fest men jag var egentligen mest där och vände (inte min typ av fest), nöjde mig med förfesten hos Sofia som var mycket mer i min stil. När jag kom hem stod en granne utanför dörren som tappat bort nycklarna i snön så jag hjälpte honom att hitta dem, han var lite väl social så nu försöker jag undvika att vara hemma alltför mycket (han kunde verkligen inte ta en hint, eller så var det jag som inte kunde ge en...). I lördags var det plugg och söndagen ägnades åt långpromenad ute på isen med matsäck. Skridskorna fick vara kvar hemma den här gången men nästa gång följer de med!

Av Agnes - 24 januari 2011 20:24

Måndag igen... Helgen var lugn men på något sätt är jag ändå jättetrött idag. Det kan bero på att jag hoppade över chansen till sovmorgon både i lördags och i söndags, först för ett spinningpass (nej, jag är inte riktigt klok som frivilligt kör spinning en lördagmorgon) och sen en söndagspromenad med pulkaåkning. Lite tråkigt att det blev så kallt på söndagen bara för det blev inte så mycket pulkaåkning men jag hann med att ramla ett antal gånger trots allt. En gång vet jag inte riktigt vad som hände men plötsligt låg jag på rygg på toppen av snödrivan. Nästa vurpa var ännu snyggare och inträffade när jag skulle ta mig ner för backen utan pulka. Just där jag gick ner var backen ganska brant så jag fick upp lite väl mycket fart vilket inte var något större problem innan jag kom ut i lössnön och benet bara försvann i snön. Kort sagt, det blev en tvärnit och jag la mig raklång i lössnön.


När jag kom hem råkade det vara skidskytte på tv och sen var jag ju bara tvungen att kolla på handbollsmatchen, min sjukdom där innan jul har verkligen satt sina spår... Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om sport och framförallt inte att kolla på den på tv (även om det är mycket bättre än att själv utöva sporten) men nu mera kan jag fastna framför det mesta.


Något mer jag borde berätta om? Mina ben är totalt döda efter förra veckans spinningpass (verkligen ingen bra idé att köra två stycken för nära inpå varandra) och dagens "body step" hjälpte nog inte direkt. Vem som kom på tanken med att stå och kliva upp och ner på en låda i lite olika takt under en timme kan man ju undra men just nu tycker jag inte om den!

Av Agnes - 21 januari 2011 16:06

Jag tycker att det är taskigt att starta en ny läsperiod med  lektioner från klockan åtta till fyra på en måndag! Hur svårt kan det vara att planera in en lite mjukare start, en liten sovmorgon första dagen eller liknande. Tydligen väldigt svårt för vi körde igång direkt med både föreläsningar och projekt. Resten av veckan har kanske inte varit så jobbig men måndagen förstörde hela veckans humör! (Fråga mig inte varför, jag brukar inte vara riktigt så här lättretad ;P)


Idag var en sån där dag när man helst inte ville gå ut. Drygt 20 minusgrader och snö  som yrde omkring och förde med sig kylan (och fukten som blir när snö smälter) överallt där den kom åt. Håller tummarna för att helgen ska bli lite trevligar så att man kan våga sig ut med skridskor eller skidor eller någonting, känner att jag suttit inne alldeles för mycket den senaste tiden.

Av Agnes - 16 januari 2011 21:34

Den första lediga helgen på länge börjar lida mot sitt slut (den enda gången man är ledig på riktigt som student är efter tenta-p, annars finns det alltid pluggande som man måste göra). Lördagen ägnades åt lite försenad julklappsshopping inför dagens julklappsbyte. Det var inte bara jag som var ute i sista minuten utan jag fick sällskap och hjälp av Sofia och Amanda (plus Jesper). På kvällen var det dags för det mer eller mindre obligatoriska evangemanget, tantaröj. Fortfarande långt ifrån min stil och ärligt talat ganska tråkigt men jag hade nog känt mig lite mobbad om jag suttit ensam hemma framför tv:n istället =P


Det blev nog lite för få timmars sömn inatt för nu börjar jag känna mig trött. Det hjälpte nog inte direkt med ett Shrek-maraton med alla fyra filmerna på rad och en massa fett. Det känns som att det börjar bli dags att komma igång med träningen igen...

Av Agnes - 14 januari 2011 11:42

Klar! Klockan var straxt efter 11 när jag gick från klassrummet, drygt två timmar efter att tentan börjat, en tenta där man hade sex timmar till förfogande. Jag tror inte det är ett jättebra tecken att jag gick så tidigt... Förklaringen är enkel, de saker jag kunde kunde jag, det andra kunde jag inte. Ingen större mening med att sitta kvar och stirra på tal som man ändå inte kommer lösa. Jag svarade på alla uppgifterna och även om jag hoppade över vissa  delsvar så jag känner mig hyfsat nöjd. (vilket inte betyder att jag tror att jag klarade tentan, bara att jag klarade mer än vad jag trodde att jag skulle göra). 


Lite irriterande var det att jag fick total blackout på hur man räknar ut volymen för ett klot, något som jag egentligen kan. Det blev en liten chansning men visst är det (4πr^3)/3? Om inte så tycker jag att vi ändrar formeln! =P


Nu har jag inte längre någon anledning att skjuta upp städning, packning och

uppackning så där har ni mina planer för dagen.

Av Agnes - 13 januari 2011 13:04

Hälften avklarat! Det jobbiga med ekonomitentan var att uppgifterna egentligen inte var särskilt svåra men att jag ändå satt där som ett frågetecken. Det var inget problem med att förstå vad uppgifterna gick ut på men jag blev hela tiden osäker om man verkligen fick göra så som jag gjorde och om jag använde mig av rätt siffror. Det känns i alla fall skönt att veta att det inte är ett helt omöjligt prov men den här gången ska jag nog vara glad om jag lyckas skrapa ihop några poäng överhuvudtaget.


Nu har jag tagit en liten rast (det var tentavakten som sa åt mig att jag var tvungen att vila minst ett par timmar efter tentan när jag gick därifrån, det går ju inte att säga emot =P). Ett par timmar blev en timme men det var välbehövligt. Nu ska jag försöka ta tag i metalliska och polymera material, några saker borde jag åtminstone kunna få att fastna.

Av Agnes - 12 januari 2011 18:32

Hela den här veckan har varit en "vad fan håller jag på med"-vecka. Inte helt ovanligt precis innan tentor kanske men det brukar inte vara riktigt så här illa. Kanske beror det på allt dåligt samvete för uteblivet pluggande under julen, kanske på omotivation (då speciellt för ekonomin) men antagligen mest en form av lathet vilket oroar mig. Under det senaste året är det som att jag inte ens försökt att göra mitt bästa utan bara flutit med...


Nu är det lite sent att ta tag i saken med tanke på att jag skriver ekonomitenta imorgon och materialtenta på fredag men nästa period måste jag bättra mig! Om alla andra kan klara kurserna borde jag kunna göra det också.


Just nu tänker jag bara försöka bita ihop, gå dit och ge det ett försök. Med tanke på hur lite jag pluggat och hur otroligt lite som faktiskt fastnat vore det ett mirakel om jag klarade någon utav tentorna men det är alltid värt ett försök. Jag vet tillexeexempel att påstående "Nedbrytningsmetoden är en metod för att bryta ned medarbetarna på ett företag" är falskt och att ordet "regn" kan paras ihop med "paraply". Om ni inte förstår vad jag pratar om var det här två frågor som fanns med på de tenor jag kollat på och som jag klarade helt själv utan att kolla i facit! *stolt* ;P


Håll tummarna för mig imorgon och räkna med en uppdatering någon gång under eftermiddag-kvällen.

Av Agnes - 9 januari 2011 11:32

Jag är tillbaka i Luleå igen. Just nu dunkar huvudet som jag vet inte vad och jag skulle helst vilja gå och lägga mig redan nu men jag ska försöka hålla mig vaken till ikväll... Anledningen till mitt zombietillstånd är en 14h tågresa där man inte sover så bra och natten innan dess knappt tre timmars sömn på grund av Agnes fäkttävlingen. Måste passa på att skryta lite om min världsbästaste lillasyster som spöade både tjejer och killar och vann miniorklassen, definitivt värt att missa lite sömn för att få se det!


Resan gick bra, tåget var bara en kvart försenat. Lite tråkigt att boken jag hade med mig var mer eller mindre värdelös för det fanns inte mycket annat att göra än att läsa klockan fem på morgonen men nu är jag i alla fall av med den. Egentligen borde jag väl ha pluggat men min ursäkt just då var att jag inte ville väcka de andra genom att börja rota i väskan, ganska dålig ja men den räckte för att övertyga mig =P


Nu ska jag försöka kolla om jag lämnade något ätbart kvar innan jul (skulle vara SÅ skönt att slippa gå till affären) men jag tvivlar... Sen blir det antagligen mer tv-tittande, det är faktiskt inte mitt fel att det är så mycket skidåkning på tv, än pluggande men jag får ta ikapp det under veckan.

Presentation

Författare

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen


Skapa flashcards