Alla inlägg under maj 2011

Av Agnes - 25 maj 2011 21:32

Trots dåligt uppdaterande mår jag bra och är fortfarande vid liv. Tvärtemot vad vissa personer tycks tro betyder inte några saknade inlägg att något har hänt utan tyder bara på lathet från min sida ;P


Jag har fått tag på en lägenhet i Örebro över sommaren så nu slipper mamma och pappa skjutsa på mig varje helg (även de antagligen kommer få köra endel om jag ska ta mig hem över helgerna...). Vet fortfarande inget mer om vilka tider jag kommer att jobba men nu känns inte det riktigt lika viktigt längre även om jag skulle föredra morgonpassen, jag vet inte hur arbetsvillig jag är klockan tio på kvällen.


Tentapluggandet är i full gång nu när de sista lektionerna och hemuppgifterna är över, jag förstår inte vart den här läsperioden har tagit vägen. Visst försvann det ett par veckor när vi var i riksgränsen och när jag var hemma över påsk men ändå! Jag har min första tenta på lördag och jag tror inte riktigt att jag själv insett hur snart det är... Fick höra statestiken från de två senaste tentorna som gått i den kursen och kan bara säga att jag hoppas att vi får samma svårighetsgrad som den äldre utav dem. Nu senast var det bara en enda person som klarade kursen och gången innan det klarade alla utom en tentan.


Har egentligen inte så mycket mer att berätta om... Förutom att jag har ett mordiskt anteckningsblock som helt seriöst verkar vara ute efter att förstöra mina händer. När jag var hemma över påsk snittade jag upp tre fingrar, förra veckan fick jag ett stort rivsår på tummen och nu senast var det min handled som fick ta smällen, det allra värsta är att jag inte vet vad det är jag river/skär mig på! Det är inte spiralen (även om den är ovanligt vass) och jag tror inte att det har varit pappret heller... Jag misstänker att blocket har dolda huggtänder någonstans och nu har det fått smak för mitt blod och hugger så fort det får chansen.

Av Agnes - 16 maj 2011 21:56

Jag vet inte om Ida någonsin får hälsa på mig igen... Tror aldrig att jag ätit så mycket onyttigt på så pass kort tid (vilket kanske inte bara var Idas fel men ändå).

Enligt mig hade vi en kul men ganska lugn helg =)

Blev inget STUK utan istället en melodifestivalskväll hos Irmeli där både Ida och jag var nästan läskigt insatta, jag kan fortfarande börja sjunga på de flesta låtarna som var med.


På fredagen var vi och kollade på "bröderna Wright" årets spexs om två cykelreparatörer som blev mer eller mindre lurade att bygga det första flygplanet. Även om jag kanske hade lite väl höga förväntningar hade de lyckats bra trots ett tråkigt tema. Vissa av skämten var kanske lite billiga men det fanns andra som vägde upp det, kommer däremot inte kunna kolla på skänheten och odjuret på ett tag... Fick även Ida att bli hockeynörd för en kväll, synd bara att Sverige skulle skämma ut sig totalt i finalen igår, fattar fortfarande inte vad som hände i sista perioden.


Borde egenltigen inte skriva så mycket mer nu eftersom jag har tenta imorgon och borde se till att få all smarthetssömn jag kan få.


Här kommer ett urval av alla fåniga bilder vi tog under lördagens skogspromenad/picknick. Ni kan ju tänka er hur alla andra ser ut om jag säger att det här inte ens är i närheten av de värsta =)

                


Idag har jag ägnat större delen av dagen åt att plugga, inte för att det kommer hjälpa mig särskilt mycket imorgon men jag har åtminstone gett det ett försök. Har även försökt städa upp lite efter Idas besök, mitt rum blir alltid så stökigt när någon har hälsat på, kan bero på att det inte är så mycket utrymme att stöka ner från början och när man är två personer går det dubbelt så fort =P


Av Agnes - 10 maj 2011 20:05

Förlåt, har varit väldigt dålig på att skriva den senaste tiden. Jag har tröttnat helt på den här bloggen men vet att det finns några som vill ha den kvar så ska försöka hålla den vid liv ett tag till (till stor del för att vissa personer fortsätter tjata om nya inlägg, annars hade jag gett upp för länge sen ;P)


Så vad har hänt sen sist? Vi har jobbat jättemycket med en gruppuppgift med rapport som ska lämnas in på fredag, har även förberedande laborationsuppgift till på torsdag, en annan rapport som ska rättas tills på fredag och snart blir det ännu en rapport att skriva. Som ni förstår har jag en del skolarbete som ska göras, och då har jag inte ens nämnt tentan jag ska skriva om en vecka och det allmänna pluggandet som krävs för att hänga med i kurserna. Men jag ska inte ägna mer tid åt att klaga och tycka synd om mig själv, jag har faktiskt valt att gå den här utbildningen helt frivilligt.


Jag är numera med i cafélaget och har jobbat mitt första riktigt pass som invald. Har även fått ett jättefult personallegg som jag tänker försöka hålla gömt längst ner i plånboken så mycket som möjligt. Jag tyckte att mitt vanliga legg var illa men det här är värre! Tydligen blir inte ett foto bättre när man kopierar det... Det positiva är att inte en enda person skulle kunna se att det är jag på den bilden, det negativa är att det faktiskt är jag.


Tänkte att jag kunde kompensera skrivuppehållet lite med en bild från fredagens m-bankett, en bild som jag egentligen tänkt försökt förtränga att den existerade och som vissa av er säkert redan har sett på facebook. De "officiella" bilderna har jag inte sett till än, förhoppningsvis tappade fotografen bort dem för jag vet inte om jag vill se dem överhuvudtaget.

    


För ovanlighetens skull hade jag faktiskt kul på en sittning (i vanliga fall brukar det vara allt från tråkigt till helt okej men aldrig riktigt min grej). Kanske var det att jag hade så låga förväntningar den här gången, en finsittning med utlottad bordsplacering som man inte kunde ta sig ifrån innan den var slut lät inte alltför lovande. Som tur var hade de lyckats med planeringen så det blev inte så mycket dötid som det kan bli, förutom studenternas egna gyckel och tal hade man hyrt in en trubadur, en trollkarl och en eldshow så tiden gick riktigt fort. Jag hade en trevlig bordskavaljer som konstigt nog stod ut med mig hela kvällen, nästan värt en applåd. I allmänhet var det nästan bara trevliga människor där (vilket får mig att börja fundera på om jag drack mer än vad jag trodde...  haha nejdå, alla var nog bara på bra humör, även jag). Okej, nu har jag överanvänt ordet "trevlig" i de senaste meningarna så antagligen dags att byta ämne...


Hämtade ut spex-biljetterna igår så nu är det helt klart, spex på fredag =) Dessutom kommer Ida upp och hälsar på till helgen så det får bli en änny gladare smiley =D 


Våren har kommit hit på riktigt. Isen i stan ligger bara kvar i ena hamnen, träden har börjat bli gröna och det är väldigt sällan man ser några snöhögar numera. När jag var ute på lördagspromenad med Amanda och Sofia såg vi små gula tussilagoprickar i diket, det måste väl ändå vara ett säkert vårtecken.


Kan inte komma på nåt mer att skriva om, det händer inte så mycket roligt för tillfället och de små sakerna glömmer man snabbt bort. Vet inte om det är någon idé för mig att lova att bättra mig när det gäller bloggandet ytterligare en gång, det verkar ju inte göra någon större skillnad när det gäller mitt minne. Förlåt igen och om ni tycker det dröjer för länge innan nästa inlägg är det bara att klaga, oftast får jag dåligt samvete och försöker skriva ihop nåt.

Av Agnes - 1 maj 2011 20:56

Nu är jag tillbaka i Luleå. Egentligen har jag varit det sen i fredags men det har tagit ända tills nu innan jag orkat skriva. Helgen har varit väldigt lugn och framförallt ägnats åt att ta igen mig från min roliga tågresa som ni säkert redan hört det mesta om men bara för att vara tjatig kommer det igen:


Jag kan tydligen inte ens åka tåg på ett normalt sätt. Först blev en bro bomb-hotad så att all tågtrafik därigenom stoppades och mitt tåg blev stillastående. Detta hände ganska sent på kvällen så jag fick reda på det först på morgonen, först blev man ganska fundersam om de verkligen menade allvar men tydligen var det inte en dålig ursäkt. En man bomb-hotade under fredagskvällen en bro och hotade även att skjuta de poliser som försökte stoppa honom (enligt aftonbladet).


Bara några efter att jag fått reda på att vi var sena och varför stannade tåget igen eftersom ett godståg kört ner i diket eller liknande och mitt tåg fick stanna för att hjälpa till. Efter det var tåget 2,5h försenat och man berättade att man skulle försöka tjäna in drygt en timme på att hoppa över att åka till Umeå och några andra stationer, de som skulle åka dit fick istället hoppa av i Vännäs och ta sig vidare därifrån med olika anslutningar. Tyckte mest synd om de som skulle till Skellefteå som först fick åka ner till Umeå med buss bara för att där byta till en annan buss och åka uppåt igen.


När vi äntligen kom till Vännäs några timmar senare blev tåget återigen stående i över en timme, denna gång på grund av ett ”polisärende” som de sa i högtalarna. En utav mina kupékamrater som hade kontakt med tågpersonalen berättade att det inträffat ett antal stölder i vår vagn och att polisen var där för att förhöra en person. Jag vet inte hur det hela slutade men tydligen var det bland annat ett par fotografer som blivit av med all sin utrustning.


Det är ju inte direkt ovanligt att SJ inte kan hålla tiderna men den här gången var det ganska konstiga anledningar till förseningarna, det gav i alla fall skvallerkärringarna på tåget något att prata om. Jag hade ganska kul åt att lyssna på hur folk pratade i korridoren… ;P Och som sagt, jag kan tydligen inte ens åka tåg på ett normalt sätt...


Som vanligt kunde jag inte sova särskilt bra även om jag slumrade till då och då. Det fungerade ganska bra att ligga och lyssna på musik, då kändes inte timmarna riktigt lika långa. Ressällskapet var okej, kunde ha varit bättre men även mycket värre. Den som förstörde resan mest var en riktigt tjurig ”dam” i vår kupé, hon sa knappt ett ord utan gick och la sig så fort hon hoppat på tåget, sen blev hon jättesur om någon gick ut från kupén eller överhuvudtaget rörde sig, som tur var gick hon iväg till restaurangvagnen tidigt på morgonen och stannade där resten av resan. Annars var det en trevlig gubbe/man som hjälpte mig att få undan min packning som jag pratade lite med, en tjej i min ålder som jag pratade ganska mycket med, en tant som pratade i princip hela tiden men som jag nästan aldrig förstod vad hon sa och en medelålders man som egentligen inte sa så mycket men trots det var den värsta skvallerkärringen i kupén.


Jag kom tillslut fram till Luleå, drygt två timmar senare än planerat. Istället för att bara förmiddagen försvann slösade jag bort en hel dag på att åka tåg, ska definitivt kolla upp hur försenat tåget måste vara för att man ska få någon form av ersättning. Jag och Amanda skulle egentligen jobbat med en gruppuppgift som ska lämnas in under nästa vecka men eftersom jag kom hem straxt före halv fyra hann klockan bli för mycket för att vi skulle orka ta tag i den, blev en rolig kväll utan pluggande istället. Valborg firade jag och Sofia med en flaska vin innan vi mötte upp Marcus och Amanda vid brasan för att lyssna på snapsakademin och kolla på fyrverkerierna.


Trots att det är maj nu har inte våren hunnit komma till Luleå riktigt än. Utanför mitt fönster har snödrivan börjat sjunka ihop lite men den är långt ifrån borta även om grillarna har börjat töa fram. Isen på vattnet verkar inte ens ha funderat på att dra sig tillbaka så det där med första maj-bad var bara att glömma (dessutom hade ju alla andra deltagare tjuvstartat).

Presentation

Författare

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards