Direktlänk till inlägg 1 maj 2011

Where hate don't need a reason

Av Agnes - 1 maj 2011 20:56

Nu är jag tillbaka i Luleå. Egentligen har jag varit det sen i fredags men det har tagit ända tills nu innan jag orkat skriva. Helgen har varit väldigt lugn och framförallt ägnats åt att ta igen mig från min roliga tågresa som ni säkert redan hört det mesta om men bara för att vara tjatig kommer det igen:


Jag kan tydligen inte ens åka tåg på ett normalt sätt. Först blev en bro bomb-hotad så att all tågtrafik därigenom stoppades och mitt tåg blev stillastående. Detta hände ganska sent på kvällen så jag fick reda på det först på morgonen, först blev man ganska fundersam om de verkligen menade allvar men tydligen var det inte en dålig ursäkt. En man bomb-hotade under fredagskvällen en bro och hotade även att skjuta de poliser som försökte stoppa honom (enligt aftonbladet).


Bara några efter att jag fått reda på att vi var sena och varför stannade tåget igen eftersom ett godståg kört ner i diket eller liknande och mitt tåg fick stanna för att hjälpa till. Efter det var tåget 2,5h försenat och man berättade att man skulle försöka tjäna in drygt en timme på att hoppa över att åka till Umeå och några andra stationer, de som skulle åka dit fick istället hoppa av i Vännäs och ta sig vidare därifrån med olika anslutningar. Tyckte mest synd om de som skulle till Skellefteå som först fick åka ner till Umeå med buss bara för att där byta till en annan buss och åka uppåt igen.


När vi äntligen kom till Vännäs några timmar senare blev tåget återigen stående i över en timme, denna gång på grund av ett ”polisärende” som de sa i högtalarna. En utav mina kupékamrater som hade kontakt med tågpersonalen berättade att det inträffat ett antal stölder i vår vagn och att polisen var där för att förhöra en person. Jag vet inte hur det hela slutade men tydligen var det bland annat ett par fotografer som blivit av med all sin utrustning.


Det är ju inte direkt ovanligt att SJ inte kan hålla tiderna men den här gången var det ganska konstiga anledningar till förseningarna, det gav i alla fall skvallerkärringarna på tåget något att prata om. Jag hade ganska kul åt att lyssna på hur folk pratade i korridoren… ;P Och som sagt, jag kan tydligen inte ens åka tåg på ett normalt sätt...


Som vanligt kunde jag inte sova särskilt bra även om jag slumrade till då och då. Det fungerade ganska bra att ligga och lyssna på musik, då kändes inte timmarna riktigt lika långa. Ressällskapet var okej, kunde ha varit bättre men även mycket värre. Den som förstörde resan mest var en riktigt tjurig ”dam” i vår kupé, hon sa knappt ett ord utan gick och la sig så fort hon hoppat på tåget, sen blev hon jättesur om någon gick ut från kupén eller överhuvudtaget rörde sig, som tur var gick hon iväg till restaurangvagnen tidigt på morgonen och stannade där resten av resan. Annars var det en trevlig gubbe/man som hjälpte mig att få undan min packning som jag pratade lite med, en tjej i min ålder som jag pratade ganska mycket med, en tant som pratade i princip hela tiden men som jag nästan aldrig förstod vad hon sa och en medelålders man som egentligen inte sa så mycket men trots det var den värsta skvallerkärringen i kupén.


Jag kom tillslut fram till Luleå, drygt två timmar senare än planerat. Istället för att bara förmiddagen försvann slösade jag bort en hel dag på att åka tåg, ska definitivt kolla upp hur försenat tåget måste vara för att man ska få någon form av ersättning. Jag och Amanda skulle egentligen jobbat med en gruppuppgift som ska lämnas in under nästa vecka men eftersom jag kom hem straxt före halv fyra hann klockan bli för mycket för att vi skulle orka ta tag i den, blev en rolig kväll utan pluggande istället. Valborg firade jag och Sofia med en flaska vin innan vi mötte upp Marcus och Amanda vid brasan för att lyssna på snapsakademin och kolla på fyrverkerierna.


Trots att det är maj nu har inte våren hunnit komma till Luleå riktigt än. Utanför mitt fönster har snödrivan börjat sjunka ihop lite men den är långt ifrån borta även om grillarna har börjat töa fram. Isen på vattnet verkar inte ens ha funderat på att dra sig tillbaka så det där med första maj-bad var bara att glömma (dessutom hade ju alla andra deltagare tjuvstartat).

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Agnes - 24 juni 2022 07:58

Vi kör en liten sammanfattning av våren med lite bilduppdateringar! Och vi börjar med påsk. Vi var ett litet gäng som stannade i Luleå under påsken och självklart var vi tvungna att ha tårta. Jag och Alex fixade pynt, av någon anledning var folk lite...

Av Agnes - 12 april 2022 20:14


Kände att det var dags för ett inlägg igen. Veckorna rullar på och jag har redan hunnit ha två veckors praktik. Jag ska vara 8 veckor på Lumire. Än så länge är det mycket information men väldigt intressant. Jag har ju precis läst VA-kurs och nu kan m...

Av Agnes - 24 januari 2022 09:51


Han vet att han egentligen inte får vara på bordet men ibland har jag inte hjärta att slänga ner honom... Och heller att ha sover där än att han ligger och biter mina tår när jag ska plugga! ...

Av Agnes - 22 januari 2022 22:31

Då är man ett år äldre!! Alex väckte mig halvt kl 00.01 för att spela Taylor Swift "22" så att jag skulle bli påmind om hur gammal jag blir. Resten av dagen har varit väldigt lugn, har myst och öppnat paket. Och självklart bakat! Jag va ju tvungen at...

Av Agnes - 22 november 2021 21:37


Efter en lång resa har han äntligen kommit hem till Luleå, lilla chip. (Döpt efter tekoppen i "skönheten och odjuret") Han är ganska klumpig och han en spännande vana att skrika när han går på lådan men han är söt så det kompenseras för allt jobbigt ...

Presentation

Författare

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards