Alla inlägg under augusti 2010

Av Agnes - 31 augusti 2010 19:03

Har haft världens konstigaste labb idag. Den gick mer eller mindre ut på att vi skulle vika pappersflygplan (vilket jag lovar att min blir proffs på efter att ha gjort ca. 100). Meningen var att vi skulle lära oss mer om produktionstermerna sug och tryck vilket faktiskt fungerade.


Eftersom vi är totalt nio stycken i klassen fick vi göra labben i helklass och hann därför bli färdiga på ett pass istället för tre =) Finns nog vissa fördelar med en liten klass...


Nästa labb ska vi bygga legobilar och gången efter det ska vi kompicera till det ytterligare med duplo! Nej men helt seriöst verkar det vara en kul klass där man faktiskt kommer förstå hur man ska använda det man lär sig för en gångs skull. Till skillnad från ex. matte där det mesta är ganska värdelöst att kunna egentligen, jag menar varför uppfann man miniräknaren om inte för att använda den...

Av Agnes - 29 augusti 2010 17:52

Nu har det varit dåligt med uppdateringarna igen men det är lika bra att ni vänjer er för om jag läst mitt schema korrekt så kommer jag att ha fullt upp, hela tiden.

Jag vet att jag sa att jag skulle försöka komma hem till min födelsedag men just nu verkar inte det möjligt... Så håll tummarna för att jag läst helt fel och att jag egentligen knappt kommer ha några lektioner alls och framförallt inga mot slutet av september.


I helgen var Ida och Jan här, eller egentligen var de bara här i ett dygn vilket kanske var lite lätt lite med tanke på att de fick tillbringa mer tid med att resa än att faktiskt vara här. Kan väl inte säga att vi gjorde särskilt mycket (finns inte så mycket att göra här uppe när man varken är 18 eller student och det inte finns någon snö) men det var kul i alla fall.

Laddar upp en bild som i princip sammanfattar våran helg ganska bra ;P

  

Av Agnes - 25 augusti 2010 21:34

Nu har det inte hänt så mycket de senaste dagarna men tänkte att jag skulle uppdatera ändå, bara för att visa att jag fortfarande lever =P


Igår testade jag på aftonbladets nya satsning, livelöpet. Det innebär i princip att man kollar på en livekonsert via datorn där man bla. kan applådera och önska låtar. Även om det inte på långa vägar är samma sak som en riktig konsert var det ändå ganska bra gjort och jag måste säga att jag var imponerad. Det gick även att ta bilder så laddar upp en så att ni får se ungefär hur det såg ut när Robyn gjorde en akustisk spelning.


  


Måste även säga att jag verkligen är nöjd med min TV (som jag egentligen inte vet om att jag får om 1 månad och absolut inte använder ;P). Den är hur bra som helst och usb-funktionen måste vara en utav de bästa uppfinningarna på ett bra tag. Jag förstår inte hur jag kunde klara mig utan en TV i ett helt år.

Av Agnes - 22 augusti 2010 21:33

Läste nyss igenom gårdagens inlägg, snacka om rörigt! Jag vet inte riktigt vad jag ska skylla på, kanske att jag mest skrev för att hindra mig själv från att bryta ihop eller att jag helt enkelt inte kan skriva ordentligt...

Det var lite samma sak idag, fast istället för att skriva så städade/packade jag upp. Helt ärligt var det knappt att jag kom upp idag och när jag väl tagit mig upp satte jag mig framför en film i pyjamas. Det var först omkring ett som jag orkade ta tag i någonting och då var det bara för att mitt rum såg ut som ett bombnedslag och jag fortfarande inte hade packat upp alla saker.


När Sofia kom och knackade på ett par timmar senare var rummet nästan beboeligt igen och jag vågade till och med släppa in henne =P Det som bara var tänk som ett kort"hej" slutade med flera timmars skitsnack, en riktigt chickflick och en flaska vin vilket visade sig vara precis vad jag behövde. Efter ett par tunga dagar är det skönt att veta att jag inte är helt själv här uppe (varför ska alla andra jag känner ha massa tentor eller inte ens vara här just nu? när man faktiskt behöver sällskapet allra mest).


Det är svårt när någon åker härifrån, oavsett vem det är, men när denna "någon" är Agnes blir det ännu värre. Jag bor här nu och jag trivs verkligen men det är ändå svårt att säga hejdå.

Av Agnes - 21 augusti 2010 08:59

Jag är tillbaka.


Egentligen har jag varit här uppe i nästan en vecka men eftersom större delan av familjen åkte hem för lite drygt en timme sen har det inte blivit några inlägg tidigare. Nu känns det däremot som att jag behöver någonting att göra så jag misstänker att det här kommer bli ett långt inlägg med rätt ingående beskrivning av vad som hänt under de senaste dagarna.


Om bilresan finns det inte särskilt mycket att berätta, för att vara ca. 11h lång gick den ganska fort men jag är glad att jag inte behöver göra om den på ett tag.


Sen åkte vi ut i skärgården till Junkön, det är en ganska stor ö som antagligen har fler älgar än invånare. Kan väl inte säga att det fanns särskilt mycket att göra där ute förutom att gå men vi klarade oss ändå.

Första kvällen var vi nere och kollade på stranden (även om Agnes var den enda som vågade gå i längre än till knäna)

        


Det blev dock bad dagen efter och det var faktiskt inte så farligt kallt som man kunde tro. De andra vågade sig i igen på kvällen när vi bastade men då nöjde jag mig med att skvätta lite vatten över huvudet, vi är ändå i Luleå. Efter en sista blåsig och kall dag var det dags att lämna Junkön.


Igår var det då dags för det stora äventyret, forspaddling =)

Lite nervöst var det allt när vi åkte på en bro över vattnet  och såg hur mycket det faktiskt forsade men då var det ju lite sent att ångra sig. Vi började med att dra på oss alla snygga kläder man skulle ha (våtdräkt, torrjacka, våtskor, flytväst och hjälm), jag kan lova att man blev snygg i det så ni behöver inte få se några bilder ;P


Sen var det dags att hoppa i forsen och pröva att simma. Jag vet inte riktigt om man kan kalla det simma utan det gick mest ut på att flyta med forsen, undvika att sätta ned fötterna och att försöka hamna där man ville. För mig var det sistnämnda lite jobbigt eftersom jackan blev så stor på mig att ärmarna blev vattenfyllda och jag knappt orkade lyfta armarna för att göra några simtag men det fungerade ändå. Jag lever ju fortfarande i alla fall.

När vi visat att vi kunde simma fick vi hoppa i kanoterna och testa på att styra dem. Innan vi fick börja paddla på riktigt var vi tvugna att traversera över forsen (dvs, förflytta oss rakt över den i sidled), något som var riktigt jobbigt! Själva forspaddlandet sen gick alldeles för fort men var jätteroligt. Jag och pappa missade den största vågen som var 4-5m hög med ungefär en meter men det gjorde kanske inte så mycket, det fanns några andra rätt ordentliga vågor.

(klicka på bilderna om ni vill se dem i större format)    


Vi hann även med en konsert med Eldkvarn igår kväll men sen var det slut. Nu på morgonen var det dags för mamma, pappa och Agnes att åka hem igen.


Det har varit en rolig vecka (en rolig sommar överhuvudtaget) men det är ändå skönt att vara tillbaka igen, det är i alla fall vad jag försöker intala mig själv just nu =P


Hejdå och så ses vi snart igen =)

           

  

Presentation

Författare

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen


Skapa flashcards