Alla inlägg under september 2021

Av Agnes - 9 september 2021 19:28

Idag va en rolig dag, vi hade fältövning! Vi fick öva hur man tar grundvattenprov, ytvattenprov och sedimentprov. Det va väldigt mycket information och jag va allmänt förvirrad över alla olika instrument och så men det va kul ändå. Det va extra roligt när vi fick åka båt ut i pussen (en liten dypöl vid skolan som studenter badar i ibland). Vi lyckades till och med ta proverna utan att trilla i! (Jag råkade bara öppna vattenröret, se bild två, på lite fel sätt och hällde vatten över mig och den andra personen i båten...) Och jag och samma person råkade även göra så sedimentprovtagaren inte gick att använda... men vi fick ett jättefint sedimentprov! (Som stank ruttet ägg...) Rolig dag helt enkelt, man kände sig som en 7åring som var på skolutflykt och fick leka med lera och vatten.

Av Agnes - 6 september 2021 09:00

Första veckan i läsperioden är avklarad!! Känns lite trögstartat men jag läser intressanta kurser så det blir nog bra. (Jag läser en provtagningskurs och Ekologi) Vi ska vara mycket i fält, redan om en vecka ska vi ha exkursion till Abisko i tre dagar! (Är väldigt taggad) Och damen som håller kursen verkar väldigt bra. Hon får mig att tänka lite på dig mormor (kör sitt eget race bara). Provtagningskursen är lite jobbigare då den är helt på engelska (och jag har inte läst/pratat/tänkt på engelska sen gymnasiet) meeen det ska nog bli bra, hoppas jag.

Men jag fick iallafall en lugn helg. Vi gick ut några stycken på lördag förmiddag och plockade blåbär (ja, jag gick frivilligt med och plockade blåbär... Jag blev lite mutad med fika och kaffe) Men det va väldigt trevligt, va tre från klassen och två från femte året NRT. Jag lyckades till och med få ihop blåbär som räckte till några muffins! Som dessvärre blev ganska misslyckade, det är svårt om man bara har ett jättelitet ägg (så smeten blev lite konstig) och sen inte äger en muffinsplåt... Men det va gott att skrapa muffins från plåten också (och typ hälften av smeten va iallafall kvar i formarna) Det dög som fika till spexet som va igår.

Känns kul att få träffa alla igen också, jag va ju lite ensam här uppe under sommaren. Och alla har flyttat hit på docent så alla vi brukar umgås med bor inom fem minuters avstånd. Sen har vi ju fått en inneboende (Alex brors flickvän) som också är från Örebro. Så nu är det en fullpackad lägenheten, tre människor, en kanin och en sköldpadda.

Presentation

Författare

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen


Skapa flashcards