Alla inlägg den 16 september 2013

Av Agnes - 16 september 2013 20:53

Idag har jag varit på exkursion! 


Gick upp klockan 6 imorse för transport till Stockholm och Beckholmsvarvet. Väl där fick vi (i ösregn) stiga ombord på ett forskningsfartyg som heter Sunbeam som skulle ta oss ut i Stockholms skärgård. Ombord fanns 12 W:are, 3 forskare/skeppare samt en övertänd unge vid namn Erland som sprang runt som en tok under hela resan (tror att den killen hade ett antal bokstavskombinationer så det kändes väl inte supersäkert att ha honom lösspringande på en båt...). 


http://www.ssf.h.se/fartyg/ftgData.asp?id=67 här kan ni läsa lite mer om vårt skepp (speciellt för dig pappa). En gammal träbåt som startade sitt liv som fiskebåt och numera är ett K-märkt forskningsfartyg. 


I alla fall så lämnade vi hamnen och efter lite fika/frukost var det dags att hissa segel! Det var en ganska rejäl skillnad från gullefjun - här var det helt plötsligt 4 segel att hålla reda på (plus två som vi inte hade uppe idag) och för att hissa storseglet krävdes det 6 W:are! Det var inte samma seglingskänsla som med gullefjun men det var ändå häftigt att segla med en så stor båt! 


Sen själva syftet med resan var ju inte att vi skulle segla, utan att vi skulle få lära oss mer om provtagningar och sedimentprover. Så vi stannade på några ställen för att plocka upp lite lera/gyttja/svart sörja som luktade ägg-prutt och kolla om vi kunde hitta något spännande (hittade en enorm gråsugga och massa små maskar). 


Allt som allt var det en väldigt mysig och spännande dag!


       


Glömde förresten skriva om helgen (mamma påminde mig...)

Yogan var..... faktiskt ganska hemsk. Jag har aldrig svettats så mycket. I mitt liv. Sammanlagt! 

Den första halvtimmen eller så var det väl okej, till och med ganska skönt med värmen, men sen! Fy fan. När svetten bara droppar/rinner/forsar ÖVERALLT och yogamattan är så blöt (trots att man har en handduk på den) att man bara glider runt - och man har inte heller någon aning om hur lång tid det har gått - kändes som det aldrig tog slut. Efter ett tag började jag nästan må illa också så då var det ganska mycket pina. Men jag är ändå glad att jag provade! Det hade väl sin tjusning och jag tror säkert att det kan vara roligare när man har vant sig mer - dock tänker jag nog inte testa om det blir bättre med tiden utan nu får det nog vara bra med bastuyoga för min del! 


Resten av lördagen spenderades på stan - eftersom det var kulturnatt så var det saker på gång kring varje hörn, så vi strövade mest runt och kollade in massa olika grejer. Kollade bland annat på stumfilm (såg den förra året också) som spelades upp till live-pianomusik! Efter det tog vi ett besök till evolutionsmuseet och kollade på sjukt många döda, uppstoppade/konserverade djur. Sen på kvällen var vi och kollade på en eldshow (som inte var så häftig som den lät - mest massa barn som sprang runt och sjöng och viftade med grejer), drack lite öl och lyssnade på musik. 


Där var det slut på roligheter för min del - nu är det bara plugg som gäller! Den här perioden kommer vara helt sjuk. Jag har pluggat som en tok de senaste veckorna och ändå är jag knappt i fas. Det känns som tentapanik redan nu och det har bara gått två veckor av kursern! Suck....

Presentation

Författare

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards